Előadó
Leírás
Az elektromos és/vagy hibrid meghajtással szálló, szériagyártású repülő-eszközök megjelenéséig kisebb, - de nem jelentéktelen - környezetkárosítás csökkentési eredményekkel is meg kell elégedni. Ennek egyik meghatározó oka lehet a gazdasági célszerűség. A folyamatos vizsgálatok eredményeként megállapították, hogy:
• a légijárművek esetében a közvetlen üzemeltetési költségeiben 30-40 %-os összetevő a folyamatosan növekvő üzemanyagár;
• részletes vizsgálatok eredményei alapján az is megállapítható, hogy ebből egyetlen repülőúton – különösen rövid távú járatok esetében - a beszállást, berakodást követő helyéről történő kitolás, a felszállás előtti, valamint a leszállást követő, guruló utakon, működő hajtóműv(ekk)el történő haladás (forgalmas repülőtereken és napszakokban a tetemes idejű megállások, várakozások) során az üzemanyag-felhasználás elérheti az egész repülőúthoz szükséges mennyiség 4 %-át;
• a repülőtereknek és légijárművek üzemeltetőinek egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük (károsanyag kibocsátás, zaj, stb.), illetve hiányosságok esetén folyamatosan szigorodó bírságokra számíthatnak;
• sok esetben még alapgázon is csak intenzív fékezésekkel tartható fenn a repülőtéren megengedett gurulási sebesség;
Az előadás anyaga tematikusan áttekinti az eddig kidolgozott, és már alkalmazott műszaki megoldásokat, amelyek a légijárművek földi, repülőtéri környezeteben megvalósítható környezetkímélő üzemeltetését támogatják.