Speaker
Description
Egy teljes humán centrikus katonai vizsgáló rendszer megkívánja, hogy pontos képünk legyen arról, hogy az adott terület milyen alapokon, elveken működik, és milyen készségeket és képességeket kíván meg a résztvevőktől. Ezért az első lépésnek az úgynevezett munkaleírásnak kell lennie. Az elkészülő rendszerleírásnak tartalmaznia kell egyfajta szervezeti diagramot (az adott terület felépítését), az egyes funkcionális egységek jellemzőit, a részterületeken belüli tevékenységi körök leírását, valamint az egyes munkakörökre vonatkozó követelményeket, képességeket és készségeket. A következő fázisa az egyes beosztásokhoz tartozó kritériumok megalkotása és listázása. Ennek tartalmaznia kell az adott feladat jellegének leírását, az ellátáshoz szükséges képzettségeket, az egészségre, a fizikai állapotra, a pszichológiai jellemzőkre vonatkozó általános és speciális követelményeket, továbbá azokat az előírásokat, amelyek megszabják azt, hogy az adott személy az adott feladat ellátását milyen állapotjellemzők esetén képes ellátni. 
A tervezés következő, igen érzékeny fázisa azoknak az eljárásoknak a kiválasztása, amelyek az adott kritériumok teljesülését képesek vizsgálni és ellenőrizni, amelyek segítségével eldönthető egy adott személy alkalmassága az adott szinten. Ilyen módon összeállítható egy-egy vizsgálati protokoll, amely az adott szint vizsgálatára hosszú távon alkalmazható, standard és bárki által jól alkalmazható.
A vizsgálatoknak különböző szintjeit határozzák meg:
•   Előkészítő szint: a felvételre vagy alkalmazásra jelentkező személynek meghatározott dokumentumokat kell benyújtania.
•   Alkalmassági szint: Az alkalmazott eljárások itt már igazodnak a betöltendő munkakör követelményeihez, a repülés esetében általános katonai, illetve a repüléssel kapcsolatos speciális vizsgálatok egyaránt szerepelnek, mégpedig több szinten.
o   általánosabb és egyszerűbb tesztek;
o   ezt követik a bonyolultabbak és speciálisabbak, miközben fokozatosan csökken a résztvevők száma;
o   bizonyos, magas követelményeket támasztó munkakörök esetében (például a pilótaképzés, a repülőtiszti beosztásba való kinevezés ilyen) személyes interjún is részt vesznek;
o   ezt a folyamatot szimulátoros vizsgálatok zárják le; 
o   azok a jelöltek, akik a teljes folyamaton átestek, még részt vesznek agy valódi gyakorlaton is, ahol kiderül, hogy az alkalmasság vizsgálatban nekik tulajdonított tulajdonságok a gyakorlatban is működnek-e.
•   munkaköri vizsgálatok
•   pillanatnyi alkalmasság
•   teljes, komplex felmérés a munka során.
Néhány fontosabb alkalmazott módszer és eljárás:
•   intelligencia tesztek (IQ-teszt, WAIS-III teszt, Raven teszt)
•   személyiség tesztek (például MMPI)
•   projektív tesztek (Rorschach, TAT)
•   strukturált személyiség tesztek (NPQ, PIK, EPQ)
•   szorongás mérése (STAI)
•   teljes személyiség tesztek (BFQ, MMPI)
•   diagnosztikai eszközök, például depresszió tesztek (BDI)
•   érzelmi állapotok felmérése (PANAS)
Pszichofiziológiai módszerek:
•   bőr elektromos reaktivitás teszt (EDA)
•   szívverés vizsgálata (HR, HRV,)
•   munka-tesztek (reakcióidő, érzékelés, légzés)
•   izomműködés (EMG)
•   agyi aktivitás (EEG, MEG, KP)
•   képalkotás (PET, MEG, fMRI)
Speciális katonai tesztek:
•   általános szűrés (WAIS, MMPI, Rorschach stb.)
•   jellemző alapképességek, személyiség (EPQ)
•   szakmai alkalmasság tesztsorozat (AFVAB, AFQT, AFMET)
•   szakmaspecifikus felmérések (AFOOT, AAPP, TBAS)
•   repülési ágazati felmérések (CLB, SA, SWORD)
A vizsgálatok tehát tartalmaznak általános pszichológiai és pszichofiziológiai eljárásokat is, és specifikus szakmai, jelen esetben repüléssel kapcsolatos módszereket is.